Wednesday, September 22, 2010

İnci

Blogumda uzun süredir bir tartışma konusu açmamıştım.

---

Alternatif yazı başlığı "The Downward Spiral"dir.

 Son günlerde üzülerek tanık olduğum bir şeyden bahsedeceğim. Hayır, o sözlüğün kendisinden değil, onun bir arkadaşım üzerindeki etkisinden. Tabi ülkemizde böyle bir topluluğun oluşması da göbek atarak tanık olduğum bir olay değil, ama asıl konumuz bu değil.


Ona "Seni tanıyamıyorum, ne biçim değişmişsin?" diyebilecek kadar onu iyi tanımadığımı itiraf etmeliyim, ama olayın "Kendisini hep iyi bir insan olarak gösteren X, sonra maskesini düşürür ve olaylar gelişir"den karmaşık olduğuna da eminim.


Hayatı boyunca hep iyi bir insan olmaya çalışmış, ama buna rağmen hayalkırıklıklarına uğramış, başka insanların sahip olduklarından mahrum kalmış birisinin ahlaki bir çöküntüye uğramasının ne kadar kolay olduğu hakkında fikir sahibiyim. Ama işin, bir grup abazanın bir sergideki mankene nasıl laf attığını 'komik bir şekilde' sergileyen bir videoyu paylaşabilmeye kadar gitmesi... Arkadaşımı uyarmıştım kendisini İnci'ye kaptırmaya başladığını gördükten sonra, o pislik yuvasında geçirdiği vaktin, zihninin derinliklerinde hayalkırıklarıyla beslenen bir piçi su yüzüne çıkartacağını bilerek.

Bilmiyorum, belki onu mutlu edecek şey budur. Belki nefsî arzuları erdemden üstün tutmak benim düşündüğüm gibi insanı her şeyin iyice boka saracağı bir felakete sürüklemek yerine bize istediğimizi sunmayan bir hayata karşı sağlam bir duruş kazandıracaktır? Düşük ihtimal. Sanırım bu noktada yapılacak en iyi şey onu kendi haline, eliyle çizdiğini sandığı kaderine bırakmak ve yapacağı hataların nelere sebep olacağını görmek için hata yapmasına izin vermek.


Girişte "Hayır, o sözlüğün kendisinden değil, onun bir arkadaşım üzerindeki etkisinden bahsedeceğim," demiştim. Ama asıl konumuz bu belki de? Bu topluluğa katılan insanların önemli bir kısmının topluluk öncesinde de etrafına zarar vermeyi gücün tanımı olarak gören tipler olduğuna şüphe edemeyiz (mesela o zavallı civcivi kesen tip, eğer İnci Sözlük hiç kurulmasaydı o civcivi kestiği günü iyilik yaparak mı geçirecekti? Sanmıyorum). Ama bir de sağda gördüğünüz, 4chan'in meşhur /b/'si için hazırlanmış bir karikatür var ki, içinde o arkadaşımın da bulunduğu bir kitleyi anlatıyor sanki (4chan'in +18 boardları ile İnci Sözlük arasında büyük bir fark yok bence, en azından şu anki hallerini göz önünde bulundurduğumuzda).

Ben bir aziz değilim, benzeri bir süreçten geçmemiş birisi de. Ama herkesin bunu, benim atlattığım kadar iyi atlatamadığı gerçeği üzücü.

"Niye herkes iyi olmak zorunda? Herkesi iyi bir insan haline getirmeye çalışmak, bir bireyi Otomatik Portakal'daki nefret terapisine tabi tutmaya benzemiyor mu? Kötü olmak bir tercih olmalı." diyenleri, bu dediklerinin aynısını evlerine girecek olan çete üyelerine de anlatmaya davet ediyorum.

5 comments:

Unknown said...

Hani derler ya, nefret ettiğim şeye dönüşmek. Bir de ben o arkadaşı tanıyorum değil mi?

Ahmet Kamil Keleş said...

Evet ._.

Anonymous said...

Ben hergün 4Chan'da /tg/ (Traditional Games), /ic/ (Artwork and Critique), /mu/ Music, /lit/ (Literature) Board'larına giren birisiyim, 4Chan ile ilgili yazdıklarında burası ile ilgili çok az bir fikrin olduğuna kanaat getirdim, +18 bir board olan /b/ (random) dediğin gibi bir yer olabilir, fakat sen yazında 4Chan'a giren insanları zan altında bırakmışsın ben dahil, 4Chan dediğin olay +18 boardlar dışında worksafe diyebileceğimiz bir yer, böyle bir yazıyı daha çok araştırıp yazmanı dilerdim.

Ahmet Kamil Keleş said...

Özür dilerim, yazıda kast ettiğim şey 4chan'in +18'li kısımlarıydı, özellikle /b/.

4chan'in bu denli geniş bir yer olduğunu cosplay ve teknoloji benzeri kısımlarına arasıra uğrayan birisi olarak biliyorum, ama yazıyı hatalı yazdığımı ve hatamı düzeltmem gerektiğini kabul etmem gerek.

(İtiraf etmeliyim, Oyungezer forumlarında veya arkadaş ortamında "4chan kültürü" ile kastettiğimiz şey genellikle "/b/"dir, her ne kadar 4chan'in o saydığınız kısımlarına da sahip olduğuna bilsek de. Yazıyı yazarken 4chan, bu kast ettiğimiz anlamıyla zihnimde kaldı bu yüzden.)

Anonymous said...

Rica ederim, sadece insanlar yazınızı okuduktan sonra o argümanınız yüzünden yanlış fikirlere kapılsınlar istemedim,anlayışınız için teşekkür eder iyi akşamlar dilerim.